Jobbigt jobb

I fredags börja mitt "jobbmaraton".... fredag-onsdag jobbar jag. Blir alltid så skumt att börja arbetsveckan med en helg då känns resten av veckan bakvänd.
Sista tiden har jag mesta bara fått nattpass på nummerupplysningen, fördelen med det (förutom nattOB) är att det vanligtvis är lugnare... bortsett från fredagnatt och lördagnatt. Dom kvällarna kan ta knäcken på en totalt, det är sånna kvällar man frågar sig själv varför man jobbar där man jobbar. Samtalen pumpas fram oavbrutet, man hinner knappt ta ett andetag efter att man lagt på innan nästa samtal kommer in. Majoriteten av dom som ringer dessa kvällar är aspackad, och sluddrar kraftigt.
Bara att förstå sludder är ju en utmaning, men lägg på lite bakrundsmusik/krogen-tjoho på högsta volym och du har ordentligt tur om du uppfattar 1 ord. Statistiken över hur många gånger jag ropar tillbaka: "URSÄKTA VAD SA DU?" sånna kvällar skulle vara högprocentig. Så har kunder mage att bli förbannad för att JAG inte hör, man kanske inte ska ringa när man inte ens hör sin egen röst för allt ljud omkring.
Vad är det som efterfrågas då, ja.. kan va allt från "-vart växer guavaäpplen?", diverse heta linjer, hur länge mcdonalds/den å den baren/cafe opera m.m öppet?, och självklart en och annan  som vill höra adressen till Mekonomen i Falun (som ligger på Ryckepungsvägen 1, fniss fniss tycker många... inte jag efter att ha haft säkerligen över 400 förfrågningar på den sen jag började, självklart lägger kunden luren i örat direkt när dom hört adressen..... lr vill att man upprepar den 5 6 gånger).
Men framförallt frågar man efter TAXI. Jag säger säkerligen ordet taxi 400 gånger på en fredag lr lördagskväll när jag jobbar.  Och många som vill spärra sina borttappade kort.

Många är snälla/vänliga å ger beröm medan många är rejält otrevliga, man har fått ta många hårda ord.... men det gör väl en bara starkare gissar jag... i början (över ett år sedan när jag började där) tog jag det personligt... det ska man inte göra, isåfall klarar man inte av att jobba där. Minns ett av mina första elaka samtal:
Kunden: - Jag söker restaurang -------  på  -----gatan i Stockholm.
(Jag letar får inte fram något på den stavning jag prövar på restaurangnamnet)
Jag: -Ska vi se, kommer inte fram något du får väldigt gärna bokstavera restaurangnamnet för mig tack.
Kunden (skriker): -Lär dig stava din jävla din jävla åsna! (Klick)
Så här i efterhand kan jag skratta åt det, men just när det hade hänt (bland min allra första arbetsdagar) blev jag nog lite ledsen i ögat.

Sen dess har jag lärt mig att det spelar ingen roll hur trevlig man är lr hur mycket man gärna vill hjälpa till, man kan få hur mycket skit som helst tillbaka. Men jag fortsätter ändå att vara trevlig. Jag trivs ändå bra på mitt jobb.

Så nej ja e int bitter, bara skönt att ventilera sig ibland =)

Hoppas ni som varit lediga haft en bra helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback