En ny värld har öppnat sig =)

Ja, det går nog inte att beskriva det på ett bättre sätt.
Jag kan se utan "hjälpmedel" =). Förut levde jag i en suddig värld där jag bara såg färger och saker som flöt ihop o saknade konturer, om jag inte hade glasögon eller linser på.
Nu är allt skarpt, o jag kan se tydligt även på riktigt långt avstånd. En frihetskänsla utan dess like. Jag har nog inte riktigt fattat än att jag ser så här bra, tror att jag har linser på typ.

På operationsdagen(onsdags) gick jag hem tidigt från jobbet, hann göra lite ärenden o höra generaldirektören på Försäkringskassan(Adriana Lender) hålla tal samt ta henne i hand.
Gick hem för att vila, men så mycket vila blev det inte direkt.. var ganska upp i varv. Å det faktum att Memira ringt på förmiddagen för att flytta fram min operationstid(för 3:e gången) gjorde inte saken bättre. 
Några minuter före klockan 14 möttes jag o Jenny utanför Memira, hon följde med som ett stöd för mig.
Jag fick sitta i en soffa o vänta en stund först, var en del andra som skulle operera sig oxå som satt där. Vi fick alla varsin lugnande tablett.
Efter ett tag var det min tur. Ögonläkaren var märkbart stressad och berättade hur operationen skulle gå till, sen fick jag lägga mig på brits där de tejpa över ena ögat o tejpade underfransarna på det andra... även klämde fast en sån där "spärra-upp-ögonen-mojäng". Lasern kändes inte alls, men det luktade bränt hår.. fast det var bränt öga i det här fallet. Operationen tog kanske 30 sekunder per öga, så man hann aldrig riktigt uppleva något obehag. Det gjorde ett snitt i horhinnan o la undan fliken när dom lasrade... under den tiden såg jag ingenting... men när de fällde tillbaka fliken kände jag redan då hur bra jag kunde se =).
Efter ingreppet fick jag ligga o blunda ganska länge i en vilstol. Sen åkte solbrillor på och jag gick ut med Jenny. Martin kom o hämta oss o v for ut på Frösön, jag fick blunda hela tiden(enligt restriktioner från läkaren skulle jag blunda i 4 timmar, utan att somna).
Jag la mig i deras soffa, var nära att somna vid några tillfällen.. men då var Jenny snabb o puffa på mig o fråga om jag var vaken. Jenny var verkligen en ängel, utan dom hade jag inte klarat av att hålla mig vaken ;)
De bjöd på middag: Fiskbullar o potatis... MUMS! Jag behövde titta då för att se vad jag gjorde. Men jag var väldigt ljuskänslig o va tvungen att ha solbrillor på vid vardagsrumsbordet där vi åt. Jag såg nog ganska rolig ut!
Jenny var snäll o droppade antibiotika i mina ögon, jag blev ordentligt ompysslad.
Lagom till att matchen mellan Sverige och Albanien skulle börja fick jag börja titta igen. Kändes lite geggigt i ögonen först, men jag såg förträffligt bra. Dessvärre så räckte inte segern för att Sverige skulle ta sig vidare till VM... men men.. man kan inte få allt.
Sen åkte jag hem o sov.
Kändes fantastiskt bra att vakna o se klockrent. Gick på återbesök på Memira där de kolla att allt såg bra ut.
Har blödningar i båda ögonen, ser lite läskigt ut, syns bara när jag spärrar upp ögonen.. o det gör man ju inte hela tiden =). De ska försvinna om några veckor.
Gick jättebra att jobba, hade kanske varit skönt o vila sådär dagen efter operation.. men jag såg så bra så det var lika bra att jobba.

Annars har det väl inte hänt så mycket extra ordinärt... sitter i skrivande stund o kikar på Idol o snackar med Johan på msn. Å.. Johans mamma var så gullig.. hon ringde förut för att höra hur jag mådde efter operationen, det var mycket omtänksamt.

Imorgon väntar lite övertid =)


Kommentarer
Postat av: Sandra

coolt :)

2009-10-17 @ 11:30:09
URL: http://fridasandramarie.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ja, det är det verkligen.

Tyckte bilden passade jäkligt bra oxå, inte mitt öga dock... men den beskrev känslan bra.

Hoppas du har det tokhärligt i El Stockolmo =)

2009-10-17 @ 23:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback