Inte den bästa starten precis...

I fredags skjutsade Emma ner mig lunchen till Akelius Bobutik.
Jag hämtade nycklarna till nya lägenheten och fick besked att tak och väggar i alla rum kommer att bli renoverat, najs najs.
So far so good.
Efter jobbet gick jag hem och packade klart sista flyttlådan i väntan på att pappa skulle komma för att hjälpa mig att flytta på alla saker.
När vi kommit till nya lägenheten och börjat flytta in saker så ringer min mobil (från ett nummer jag inte kände igen). En äldre man som låter lite påverkad säger:
-Du håller på att flytta in i min lägenhet.
-Eh.. nej, svarar jag (det var ju en kvinna som bodde här innan).
-Jo det gör du visst!
-Nej, jag flyttar in i *hm hm's* lägenhet.
-Ja men hon har hyrt i andra hand av mig... . Jag sitter i Gävle, min kamrat Affe såg att någon börjat flytta in grejer....
Sen malde han på i säkert en halvtimma om ditten o datten... att han lagt ut lägenheten på blocket, han fått numret till mig av Akelius, massa saker som han mena att han installerat o reparerat.. typ diskmaskin, tvättmaskin,persienner nån jäkla takfläkt,
När jag äntligen får en syl i vädret.
-Men det här låter som något mellan er, jag känner inte alls till nåt sånt här. Vart kommer jag in i bilden?
-Lägenheten är min till på söndag, jag vill ha igen mina saker... eftersom jag är i Gävle är det lite svårt Affe får komma förbi. Visst sitter takfläkten kvar?
-Eh, nej... finns inge spår av någon takfläkt här... bara vanlig uttag i taket.
Då börja han fräsa o svära att nån Sandra eller Sara som hyrt i andra hand måste ha snott den, polisanmälan hit o dit.
Efter nästan en timme i telefon bad jag att få återkomma till han på lördagen eftersom dels han lät onykter o jag fatta ingenting av allt han snacka om o repetera om o om igen hela tiden, samt att pappa stod o vänta på min hjälp att flytta säng o andra tunga möbler.
När vi flyttat ur sakerna o åkt för att hämta lass nummer 2 och kommit tillbaks ringer han igen.
-Om jag vore du skulle jag inte sova där inatt, nån måste ha gått in med en extranyckel o skruvat ner takfläkten inatt... på besiktningspapret stod det att den fanns där.
Sen gav han mig numret till den han menade hade bodde där senast och malde på i en halvtimme om all möjlig skit. Jag försökte avsluta samtalet och hänvisa till att vi bestämt att vi skulle höras imorgon.
-Jag kan sätta stopp för flytten här o nu om jag vill, menade han. Så jag fick fortsätta lyssna.
Jag blev skapligt uppskrämd.... dels av tanken att nån skum granne(Affe) stod i sitt fönster o spionerade och tanken att någon kunde ha en extranyckel att ta sig in med.
Pappa tyckte oxå det skumt o fråga om han skulle stanna kvar (normalt blir jag sällan uppskrämd, men tacka ja när han erbjöd sig att sova kvar).

Efter en konstig/orolig första natt i nya lägenheten tog jag på lördagen fram besiktingspapprena för att dubbelkolla om det funnits någon fläkt, vilket det inte hade funnits. Jag ringde oxå upp hon som enligt papprena ägt lägenheten innan mig för att fråga ut om hon kände till den mannen, hon hade aldrig hört talas om honom och bekräftade att hon bott konstant här i 19 år (henne litar jag på).
Så jag släppte tanken om den skumma mannen, varken han ringde mig igen o jag ringde aldrig han..... det måste ha blivit ett stort missförstånd, och han insåg nog det oxå. Men han förstörde helt klart min fredagskväll o natt.
Nu har jag sovit här 3 nätter, varav 2 själv. Trivs riktigt bra.
Lördagen gick åt att flytta det sista lasset och börja städa gamla lägenheten, mamma kom förbi efter jobbet o hjälpte till hon oxå. Sen satt vi uppe i nya lägenheten alla 3 till halv tre på natten, grogga och prata om allt möjligt, riktigt trevligt med lite qualitytime med sina päron.

Söndagen gick mestadels till städning. Elin, jag o pappa slet som djur för att få fason på stället.
Haft mycket värk o varit trött.
Efter städningen fixade jag o Elin till en god kycklingsallad i nya lägenheten, Martin åt en pizza från Daffys.

Idag har jag utnyttjat flyttdag från jobbet, o det behövdes för att kunna få lite ordning i nya lägenheten.
Var på besiktning av den gamla imorse, gick riktigt bra förutom lite slarvstäd av nån köksluckas insida.... men det tog jag bort direkt när han påpeka det.

Sen var jag förbi Akelius för att ställa lite frågor och berätta om den mystiska mannen, framförallt fråga hur min telefonnummer kommit ut i omlopp till han. De skulle göra efterforskningar.
Passade på att spana in tapetutbudet, de hade en hel del snygga =)
Annars har dagen handlat mest om att tömma kartonger.
Ikväll titta syrran & Marcus förbi, snällt av Marcus att installera datan o internet.
Även Johanna o Robin titta in på kvällen för att spana in lyan, o jag fick igen min kamerabatteriladdare som jag saknat så länge(inte kunnat knäppa kort sedan nyårafton).

Nu väntar sägen snart, imorgon väntar utbildningsdag i Förvaltningsrätt på jobbet.

Tror det kan bli riktigt fint här när all renovering är klar =)


Kommentarer
Postat av: Anna B

Nej men vad sjukt! Vilken galning. Hoppas du inte behöver höra mer ifrån honom, ever.

2010-03-02 @ 20:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback