Det oförlåtliga....

Efter en något tungsam arbetsvecka gjorde jag helg idag (även fast jag ska jobba övertid imorgon betraktar jag det som helg nu). Strax efter fem fick jag ett sms från Expert att de filmer jag lämna in förrförra helgen nu var klara. Både jag och Johan lämnade in VHS-filmer(o andra format) från när vi var små för att få dem konverterade till dvd. Jag blev jätteglad o gick genast ner på stan och hämtade upp dem.
När jag kom hem satte jag mig ner på golvet och tog för mig av ett glas vin och startade mitt memory lane.
Första dvd'n jag titta på innehöll midsommarfirande/semester i Leksand, syrrans 10-årsdag, pepparkaksbak och en skidtävling, allt från 1988. Jag fnissade gott och njöt av att få återse filmerna. Blev dock lite oväntat känslosam när jag fick återse mormor och höra henne prata igen (mormor dog för fyra år sedan).
Sen tryckte jag igång en dvd som skulle innehålla min 1-årsdag, sommaren 1988 samt en film från när familjen var på Tomteland i Mora sommaren 89. Till min förskräckelse ser jag när menyn kommer upp och de två småikoner med en liten bild över hur filmerna börjar stanna hjärtat för en stund. På ena ikonen stod det "Så ska det låta"!! Jag klickar på ikonen och snabbspolar igenom hela.... mycket riktigt har hela Tomtelandsfilmen någon gång spelats över av just Så ska det låta (självklart av misstag, jag visste inte ens att det gick att spela över sånna där småfilmer man lägger in ett stort vhs-band). Det kan låta fånigt men Tomtelandsfilmen var den mest klassiska film som finns från när jag är liten. Det var i den filmen jag är kanske 3 år och bland annat springer runt i Tomteland, klär av mig naken hoppar in i ett smurfhus och utbrister "Jag boor hääär inne!, upp i rappen(trappen)", det var nog även i den som jag satt i en sån här liten helikopter som man lägger in ett mynt i så den skakar o låter och hela tiden ropar på mamma & pappa och säger "Är pengen slut snart?" . Den filmen har glatt hela familjen.

En halvtimme ovärderlig historia på film har alltså raderats och ersatts av ett värdelöst halvt avsnitt av Så ska det låta från tiden då Peter Harysson fortfarande ledde programmet. Det säger oxå en del om hur länge sedan vi i familjen senast såg filmen.. ingen har kollat den sen dess. Å det är inte så svårt att lista ut vem det var som spelade över det ovärderliga bandet... det måste varit jag =( . Jag ringde till mamma o pappa direkt och bölade ut om vad jag konstaterat har inträffat... de var självklart inte arga, men tyckte förstås som jag att det var lite synd. Inte första gången i världshistorien som jag spelat över något viktigt.... jag spelade över en mina farbröders specialinspelade rallyvideos med Disneydags. Tack vet jag dvd, det går ju typ inte att spela över.

Fan fan fan... en oförlåtlig tabbe att jag spelat över Tomteland!! Många tabbar kan man skratta åt efter ett tag.. dessvärre kommer jag alltid gräma mig över detta.

Nu kollar jag på Idol har snyftat hejdlöst o tårarna har forsat så ögonen är sprängröda.... snart kommer det säkerligen att kännas bättre... men jag kommer aldrig helt förlåta mig själv =( .

Kommentarer
Postat av: Fru S

Åh nej...Stackare!

Skickar en tröstande kram!

Tänk på att ni har minnena bevarade iallafall.

2011-11-11 @ 21:05:30
Postat av: Sandra

Men lilla gumman! Vad jobbigt :´( Du FÅR gräma dig ett tag, det gjorde jag när min kamera blev stulen på Bali också - alla bilder borta föralltid. Men det blir bättre sen, faktiskt. Jag sitter och väntar på dig på jobbet, you comin´? KRAM

2011-11-12 @ 08:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback